
Kolumna Biljane Stepanović
Ima se, može se, je li tako?
Broj 90, maj 2022.
Kad naiđu teška vremena, posebno u dva uzastopna talasa – prvo korona, pa rat u Ukrajini, državi je potreban novac. Na stranu bogate evropske zemlj...
Broj 90, maj 2022.
Nevena Petaković
0 komentara
U poslednjih deset godina Republika Srbija je iz budžeta isplatila oko milijardu evra za kazne i penale. Samo ove godine na ime kazni i penala u budžetu je predviđeno 280 miliona evra
Srbija privredne arbitraže gubi zbog loše ugovorenih poslova sa stranim investitorima iza čega često stoji nestručnost i neznanje, a nekada i korupcija. Arbitražni sporovi gube se i zbog loše postavljanog „kejsa“ u konkretnim sporovima. I dok troškovi za izgubljene sporove rastu, budžetska dokumentacija ostaje netransparentna, ocenjeno je na panelu „Zašto smo iz budžeta platili milijardu evra za kazne i penale“, koji je organizovala Nova ekonomija uz podršku National Endowment for Democracy.
Prema rečima Boža Draškovića, profesora na Fakultetu Futura, Srbija već decenijama u kontinuitetu gubi u sporovima sa investitorima ili sporovima kada dođe u ekonomski konflikt sa stranim firmama.
„Loše ugovaranje“, koje je produkt političkih uticaja, neznanja ili loše zakonske regulative, kao i nedostatak stručne podrške arbitru, razlozi su zbog kojih je Srbija, prema Draškoviću, najčešće gubitnik u sporovima sa stranim firmama.
„Prvo napravite pogrešan potez kod ugovaranja zbog političkih uticaja. Vrlo često loše ugovorimo zbog neznanja ili loše zakonske regulative, jer ljudi od struke nisu učestvovali u donošenju propisa, da skrenu pažnju na neke aspekte“, rekao je Drašković.
Spor sa ICN Galenikom iz 2000. godine, prema njegovim rečima, pokazuje „kontinuitet našeg katastrofalno lošeg načina“ na koji ulazimo u aranžmane sa stranim investitorima.
„Kako je izgubljen taj arbitražni spor? Mi ne znamo ko su sa naše strane bili analitičari ili eksperti koji su dali stručnu podršku ljudima koji su predstavljali našu stranu pred arbitražom“, rekao je Drašković.
U poslednjih deset godina Republika Srbija je iz budžeta isplatila oko milijardu evra za kazne i penale. Samo ove godine na ime kazni i penala u budžetu je predviđeno 280 miliona evra.
Pored odšteta po osnovu međunarodnih privrednih arbitraža, u „kazne i penale“ spadaju i odštete po presudama domaćih sudova, a pored investicionih postoje i radni i drugi sporovi gde Srbija izmiruje odštetu povređenoj strani.
Prag tolerancije kada se radi o obimu troškova za kazne i penale država Srbija prešla je 2014. godine, i tada je Fiskalni savet prvi put pisao o tome.
„Troškovi za kazne i penale danas iznose nekih 200 miliona evra godišnje, a 2010. godine su bili 40 miliona evra. Taj višestruki porast bio je alarm da se bavimo tom temom i da pozivamo Vladu na reakciju“, rekao je Marko Milanović, specijalni savetnik iz Fiskalnog saveta.
Govoreći o troškovima koji nastaju u arbitražama u oblasti privatizacije, potpredsednik Saveta za borbu protiv korupcije Miroslav Milićević skreće pažnju na korene tog problema - potencijalne koruptivne radnje, nedorečenost niza privatizacionih propisa, neadekvatne odredbe kontrole i štetne ugovore.
Savet je, prema njegovim rečima, veoma rano uočio problem privatizacije i sistemske korupcije.
„Mi smo formirani 2001. godine i odmah smo shvatili da se događa nešto što nije dobro, da je privatizacija ubrzana u jednom procesu tranzicije koja je diskontinuitetna, koja je u suštini revolucionarna. Shvatili smo da imamo jedan broj nedorečenih zakona, razna postupanja koja nisu onakva kakva bi trebalo da budu“, rekao je Milićević.
Savet je, kaže, pretpostavio da će doći do porasta korupcije, a da će korupcija dovesti do toga „da radimo stvari koje ne bi trebalo i da možemo gubiti sporove“.
„Završavali smo na tome da je najveći deo sporova išao na međunarodne arbitraže koje smo mi u principu gubili“, rekao je Milićević.
Kao drastične primere Milićević je naveo privatizaciju Putnika, ATP Vojvodine i ICN Galenike.
„Mi smatramo da mora da dođe do izmene propisa i da se smanje ovlašćenja Agencije za privatizaciju, da moraju da se uvode neki mehanizmi kontrole. Insistiramo da se sagledaju svi štetni ugovori u procesu privatizacije i usklade propisi koji će omogućiti da se ne ide stalno na strane arbitraže“, kaže Milićević.
Tijana Kojović iz Advokatske kancelarije BDK kaže da je svaki arbitražni spor specifičan i da se mora posmatrati individualno.
Država može da učestvuje u dve vrste arbitražnih sporova, zbog kršenja ugovora u kojima je država ugovorna strana (arbitraže nastale iz privatizacionih ugovora), i u slučaju investicionim arbitražama, kada država, na primer, nesprovođenjem nekog propisa ili donošenjem novog, ne ispuni očekivanja koja je investitor imao kada je dolazio u Srbiju.
„Kada se radi o investicionim arbitražama, svaka je vrlo specifična, nije reč o sistematskom ponašanju države već o pojedinačnim slučajevima kršenja prava investitora. Ni sporovi iz privatizacije nisu bili iz istog nekog ponašanja“, rekla je Tijana Kojović.
Kojović je navela primer kompanije Energo-zelena, koja je u Srbiji sagradila fabriku životinjskog otpada.
„To je investitor koji je napravio svoju ’grinfild’ investiciju, nije imao nikakav posao sa državom Srbijom kao što je privatizacija. Po našim zakonima prerada životinjskog otpada može da se vrši samo u licenciranim objektima. Taj investitor (Energo-zelena) je sagradio objekat i dobio licencu. Onda je Srbija počela da dozvoljava i drugim proizvođačima da to rade u nelicenciranim objektima i tako diskriminisala ovog investitora jer je promenila uslove poslovanja“, navela je Kojović.
I dok troškovi za kazne i penale drastično rastu, budžetska dokumentacija ostala je podjednako „neinformativna i nedorečena“ kada se radi o prikazu ovih troškova u budžetu i objašnjenju njihove namene.
„Osim što su troškovi razbijeni na resore ministarstva, nemate nikakav prikaz tih troškova, bilo da je reč o planu, bilo da je reč o realizaciji. Izostaje detaljnije objašnjenje i u završnom računu koji obuhvata sve već izvršene isplate u protekloj godini“, rekao je Marko Milanović.
Nemanja Nenadić iz Transparentnosti smatra da je sporno kako se planira taj deo budžeta. „Mi znamo koliko je planirano i znamo na kraju koliko se potroši, ali ne znamo kako se ti planovi kroje i na osnovu kojih podataka“, ocenio je Nenadić.
Kada se sumira iznos koji je za ove kazne i penale potrošen u prethodnih deset godina, to je cifra reda veličine milijardu evra. Marko Milanović kaže da to nije trošak zbog koga će budžet kolabirati, ali da se ipak radi o sumi koja je i te kako značajna.
„To je reda veličine novca koji je potrošen na izgradnju južnog i istočnog kraka Koridora 10“, rekao je Milanović.
Potpredsednik Saveta za borbu protiv korupcije smatra da država mora da insistira da se što više predmeta radi na domaćoj arbitraži. „Zakon o arbitraži je donesen 2006. godine i mi imamo arbitražni sud koji se zove Stalna arbitraža pri Privrednoj komori Srbije.“
On kaže da je problem u predmetima privatizacije to što je ta oblast potpuno nepoznata stranim arbitrima, a sa druge strane, ni u jednom postupku privatizacije sa inostranim elementom nije došlo do toga da se osporava arbitražna odluka koja je donesena kod nas.
Tijana Kojović, međutim, smatra da Srbija nije gubila sporove zato što ih je vodila u Londonu ili Parizu, već zato što nije imala dobar slučaj u konkretnim sporovima.
Ona navodi da arbitražne institucije u Srbiji (Stalna trgovinska arbitraža pri Privrednoj komori Srbije i Beogradski arbitražni centar) samo administriraju sporove, a da spor presuđuju arbitri koje odaberu stranke.
„Čak i ako se izabere arbitraža pri PKS, tužilac koji je recimo investitor može za arbitra da imenuje koga hoće, to može biti domaći, strani stručnjak, ne postoji nikakva lista pri našoj komori koja na bilo koji način obavezuje strane. Država će, takođe, imenovati onoga za koga smatra da je kompetentan za spor, a ta dva arbitra onda imenuju trećeg. Cela poenta arbitraže je ta neutralnost i nezavisnost“, kaže Kojović.
Božo Drašković navodi da je Rio Tinto zgodan primer nečega što nas potencijalno čeka kao ogroman problem u budućnosti.
„Moguće je da se dogodi da će pretnja odštetnim zahtevom biti argument političkim elitama da počnu da kukaju, da kažu ’mi moramo sa njima da potpišemo ugovor’ jer ćemo imati velike gubitke ’tolike i tolike’“, kaže Drašković.
Srbija je u poslednjih deset godina isplatila oko milijardu evra za kazne i penale, a samo ove godine je za ovu namenu predviđeno 280 miliona evra. Osim 80 miliona evra koji se odnose na početak isplate za restituciju, javnost nije upoznata sa tim gde će otići ostatak novca.
Gledajući po računu sa kojeg se isplaćuju kazne i penali, najviše ih je planirano sa računa Ministarstva finansija, 140 miliona evra, sa računa sudova zajedno sa Ministarstvom pravde oko 30 miliona evra, sa računa Ministarstva unutrašnjih poslova 10 miliona evra i Ministarstva odbrane sedam miliona evra.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Broj 90, maj 2022.
Kad naiđu teška vremena, posebno u dva uzastopna talasa – prvo korona, pa rat u Ukrajini, državi je potreban novac. Na stranu bogate evropske zemlj...
Broj 90, maj 2022.
„Štark do 2025. vidim u top tri konditora u Adrija regionu. Cilj nam je da budemo kompanija koja izvozi van Srbije jednako koliko i prodaje u Srb...
Broj 90, maj 2022.
Aprilski izbori pokazali su sve slabosti srpske opozicije. Rezultatima možda jedino mogu da budu zadovolјne nacionalno orijentisane stranke koje su...
Broj 90, maj 2022.
Od prošle godine među narod se vratio osećaj da sve poskupljuje. To se može čuti na pijaci, u prodavnici, na ulici. Neuobičajeno dugih osam godina ...
Broj 90, maj 2022.
Vlast je na gradnji puteva zasnivala dobar deo svoje kampanje o uspešnoj vladavini jer to svi vide, ali ima i puno otvorenih pitanja. Na svim proje...
Broj 90, maj 2022.
Sve je krenulo od Nokije. Iz problema ovog giganta rodilo se puno kvalitetnih inženjera, ideja i startapa, reći se vam iskreno Finci. Ali, na to tr...
Broj 90, maj 2022.
Do pre nekoliko godina mladi ljudi, budući stručnjaci i tek svršeni studenti, kada dobiju diplomu, ulazili bi u začarani krug - za zaposlenje je po...
Broj 90, maj 2022.
Projekat „Znanjem do posla“ (E2E), kao partnerstvo vlada Švajcarske i Srbije, pokrenuo je četvrti krug izbora kompanija kojima će pružiti finansij...
Broj 90, maj 2022.
Apsurdno je očekivati da se mlađe generacije prilagode nama. Bitno je da se približimo jedini drugima, da se upoznamo i da prihvatimo da smo isti n...
Broj 90, maj 2022.
A1 Srbija je od početka svog poslovanja strateški orijentisana ka mladim ljudima i njihovom razvoju. Svesni smo da se učenje u današnje vreme ne od...
Broj 90, maj 2022.
Mi volimo da ističemo da je Erste Banka pravo mesto za sve one koji veruju u sebe, bez obzira na godine. Smatramo da je za napredak jedne kompanije...
Broj 90, maj 2022.
Do pre tri godine, mnogim zaposlenima bilo je nezamislivo da rade od kuće. Danas, dobar deo njih uživa u zasluženo datoj slobodi da autonomno organ...
Broj 90, maj 2022.
Apatinska pivara među top tri pivare u svetskoj Molson Coors pivskoj grupaciji prema strogim parametrima izvrsnosti. To je još jedna od tajni uspeh...
Broj 90, maj 2022.
Nema karte pića, nema naručivanja cele flaše, ulazi se tek kada pozvoniš. Prvo što vidiš je zavesa i tek nakon nekoliko koraka shvataš da si ušao u...
Broj 90, maj 2022.
Kakva je situacija sa nekovid lečenjem, pokazuje jedan primer: u Domu za odrasle i invalidna lica na Bežanijskoj kosi, većina štićenika već dve god...
Broj 90, maj 2022.
Trpi li umetnost pravne stege, kako izgleda tržište umetničkih dela u Srbiji i svetu, šta je zajedničko kolekcionarima slika i NFT tokena i postoje...
Broj 90, maj 2022.
Industrija vune nekad je bila razvijena i izvozno orijentisana. Danas je opstao veoma mali broj vunarskih predionica u Srbiji. Na domaćem tržištu v...
Broj 90, maj 2022.
Čini se da nas je, čak i na globalnom nivou, zahvatila epidemija stresa. Kod psihologa u kliničkoj praksi sve češće dolaze ljudi sa simptomima koji...
Broj 90, maj 2022.
Bilo je potrebno čitavih 10 godina da monolitna vlast Srpske napredne stranke počne da se kruni i raspada. Iako su mnogi očekivali i priželjkivali ...
Broj 90, maj 2022.
Kreatori i njihove kreacije ulaze u novu formu ekonomskog transfera vrednosti. Ona sada više nije u samom delu, kao nečemu autorskom, već i u način...
Broj 90, maj 2022.
Ovo je priča o producentima i debitantima i o tome kako je jedan mladi filmski reditelj, po cenu svega, odbranio svoje pravo da snimi delo kakvo je...
Broj 90, maj 2022.
Tekstovi u ovoj rubrici zamišljeni su da „razbijaju” stereotipe i donose manje poznate podatke o poznatima, bez mnogo komentara i autorovog „soljen...
Broj 90, maj 2022.
Maškare se obično povezuju sa kulturnom sferom Zapada, jer je njoj uspelo da ih popularizuje i naravno komercijalizuje, čemu su primeri karnevali u...
Broj 90, maj 2022.
Kle je jedan od umetnika čiji rad nije mogao da izbegne komercijalizaciju. Njegovi „dečji“ crteži i dalje se kopiraju u milionskim tiražima i kače ...
Broj 90, maj 2022.
Proširenje porodične kuće u Santa Moniki američkom arhitekti Frenku Geriju donelo je svetsku slavu, ali i komešanje u komšiluku Arhitekta i „vaja...
Nema komentara