
Kolumna Biljane Stepanović
Potplati, pripreti, pobedi
Broj 88, mart 2022.
Kako se približavaju izbori, tako i vlast dodaje gas u otvorenom podmazivanju svih ciljnih grupa od kojih očekuje glas. Pa tako vladajuća garnitura...
Vlast je uspela u nameri da pre izbora maksimalno podeli stranke iz opozicije. Pocepane su (beznadežno) i prozapadne stranke i stranke koje su protiv članstva u EU. Indikativno je da čak ni stranke koje vode nekadašnji klјučni lјudi Demokratske stranke iz vremena kada je imala vlast, od 2008. do 2012. godine, nisu mogli da se dogovore o zajedničkom nastupu, nego će nastupiti u (bar) tri kolone.
Početkom februara je izgledalo da je Dragan Đilas uspeo da se nametne kao „stožer“ prozapadnih stranaka, posebno pošto je bukvalno „zgazio“ Vuka Jeremića nateravši ga da prihvati kandidaturu Zdravka Ponoša za predsednika. Ta koalicija se čak (pre)ambiciozno predstavila kao „Ujedinjena opozicija Srbije“. Međutim, trebalo je samo desetak dana da bi se ispostavilo da stvari za tu grupaciju i ne stoje naročito dobro: Ponoša je brutalno napao Boris Tadić (i ne samo on), a kandidatura Vladete Jankovića za mesto gradonačelnika Beograda preti da se pretvori u karikaturu. Đilasa je ubrzo napustila i „Skupština slobodne Srbije“, grupa „javnih ličnosti“ koju su, po našem mišlјenju, potpuno besmisleno mesecima „negovali“ i on i Jeremić.
Veliki uspon (bar po dostupnim istraživanjima javnog mnjenja) beleži grupacija nazvana „Moramo“, koja imenom očigledno kopira pobedničku zagrebačku koaliciju „Možemo“ i koja za Đilasovom grupacijom zaostaje samo nekoliko procenata. Pored samostalnog nastupa na gradskim i republičkim izborima, i oni najavlјuju da će imati svog kandidata za predsednika. Prilično je očigledno da i Boris Tadić namerava da se kandiduje (ako to ne uradi, njegova stranka nema šanse da pređe cenzus), pa je teško očekivati da će ijedan od kandidata dostići rezultat Saše Jankovića od 16,5% glasova iz 2017. godine.
U tom galimatijasu pliva još i „Kreni-promeni“ Savo Manojlović, koji očigledno pokušava da se nametne kao bitan faktor na političkoj sceni; prvo je pretio da će „blokirati izbore“, zatim je, ispred Predsedništva, pojeo jagnje u Pionirskom parku kampujući pod šatorom, da bi na kraju promenio ploču, odustao od blokade izbora i najavio zasad nepoznate „akcije“.
Ništa bolјe nije ni kod nacionalno orijentisanih stranaka, koje su beskonačno usitnjene i kojima i mali cenzus od 3% predstavlјa ozbilјan problem; na izborima u Beogradu pitanje je da li će ijedna od tih grupacija uspeti da ga preskoči. Vlast je uspela da vešto pocepa POKS i da tako upropasti koaliciju DSS-POKS, koja je jedina sa tog dela spektra mogla relativno lagodno da preskoči cenzus. Ministarstvo za državnu upravu već duže od mesec dana opstruiše pitanje statusa POKS-a, čime kvari planove i DSS-u i Dverima (sa kojima je deo POKS-a oko Žike Gojkovića) i otežava im predaju dokumentacije za izborne liste koja posle ne bi bila osporena. Propao je i pokušaj grupe intelektualaca da objedine stranke koje nisu bezuslovno za evropski put, pa će tako na tom frontu biti bar pet kolona sa isto toliko predsedničkih kandidata.
Režim je tako postigao da čak i na beogradskim izborima, gde im je popularnost najniža, može da očekuje većinu, prvenstveno zbog prevelike fragmentacije u opoziciji. Rastur glasova može lako biti više od 10% (ne bi nas iznenadilo da bude i preko 15%), što će po svoj prilici obezbediti da SNS u koaliciji sa SPS-om nastavi da vlada u prestonici.
Ali za ovako lošu situaciju nije odgovorna samo vlast. Kako racionalno objasniti napad Dragana Đilasa na skoro sve istraživače javnog mnjenja uz navođenje posprdnih nadimaka, odnosno „Vlaha“ za Vukadinovića iz NSPM ili („M“) Ulјarevića iz IPSOS-a? Zašto je Boris Tadić, neposredno posle potpisivanja obaveze skoro svih prozapadnih stranaka o nenapadanju u „Sporazumu za odgovornu Srbiju“, napao bez pominjanja imena Vladetu Jankovića, koji se odmah prepoznao i objavio da Tadić pomaže diktatoru da ostane na vlasti?
Zato sa velikom nelagodom čekamo aprilske izbore, koji teško da će bilo šta razrešiti u dubokoj krizi u kojoj se nalazi Srbija.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Broj 88, mart 2022.
Kako se približavaju izbori, tako i vlast dodaje gas u otvorenom podmazivanju svih ciljnih grupa od kojih očekuje glas. Pa tako vladajuća garnitura...
Broj 88, mart 2022.
Da li ste primetili kako je sve poskupelo? Litar i po svežeg mleka košta više od 140 dinara u malim prodavnicama, a ne tako davno mogao je da se ku...
Broj 88, mart 2022.
Demokratija se u Srbiji još nije zapatila, a kad će - ne znamo. I ne pričam o društveno-političkom uređenju. To se još i može dovesti na koliko-tol...
Broj 88, mart 2022.
Iako je socijalistička Jugoslavija delovala kao „monolitna“, jednopartijska država, sa veoma kontrolisanom štampom i ograničenom slobodom izražavan...
Broj 88, mart 2022.
Najveći evropski telekomunikacioni operateri pozvali su EU zakonodavce da primoraju velike tehnološke kompanije (big tech) da doprinesu finansiranj...
Broj 88, mart 2022.
Naš film je jedan korak i kao zemlja nismo nikad bili bliže da se sa Netfliksom prave sporazumi za produkciju, a ne samo za akviziciju domaćeg sadr...
Broj 88, mart 2022.
Rast zarada u evrima pokazuje samo koliko više evra građani mogu da kupe za prosečnu zaradu, ali ne i koliko više proizvoda mogu sebi da priušte P...
Broj 88, mart 2022.
Kompanije koje na korporativnom takmičenju dobiju titulu najboljeg poslodavca izdvajaju se po izvanrednim uslovima za zaposlene, sigurnom radnom ok...
Broj 88, mart 2022.
Kompanije koje na korporativnom takmičenju dobiju titulu najboljeg poslodavca izdvajaju se po izvanrednim uslovima za zaposlene, sigurnom radnom ok...
Broj 88, mart 2022.
Generacijske razlike, za nas u Bambiju, predstavljaju našu snagu. Daju nam mogućnost da kroz uvođenje novih veština koje odlikuju mlade talente, do...
Broj 88, mart 2022.
Imlek kao regionalni lider na tržištu mleka i mlečnih proizvoda uživa ugled jedne od najangažovanijih kompanija kada je reč o društveno odgovornom ...
Broj 88, mart 2022.
Ljudi se često blokiraju i sami sebi stave neki okvir, neka ograničenja, ne vide svoje potencijale i resurse i misle da je neki problem daleko veći...
Broj 88, mart 2022.
Dok su najveći ponos ovdašnjih vlasti brzo izgrađene kovid bolnice, u njima rade medicinari sa ugovorima na određeno i radno mesto im je klimavo. N...
Broj 88, mart 2022.
U poslednjih deset godina Republika Srbija je iz budžeta isplatila oko milijardu evra za kazne i penale. To je dvostruko više od uštede ostvarene s...
Broj 88, mart 2022.
U Srbiji, pre svega, treba da se unapredi pravni okvir i omogući efikasna primena principa „produžene odgovornosti“ i načela „zagađivač plaća&ldquo...
Broj 88, mart 2022.
Na onlajn tržištu često se dešava da prodavci nude kopije velikih svetskih brendova, zbog čega čuvene kompanije ne samo da imaju gubitke u prodaji,...
Broj 88, mart 2022.
Pojam „velikanke“ na Guglu nije ni postojao sve donedavno, kada se pojavila izložba „Velikanke srpske kulture“, posvećena velikim naučnicama i umet...
Broj 88, mart 2022.
Za dugoročnije efekte filantropskih inicijativa neophodno je strateško planiranje, kao i bolje povezivanje različitih društvenih aktera. Pored toga...
Broj 88, mart 2022.
Knjige daju nova i šire stara znanja, ali time često i negiraju i preinačavaju ona koja smo imali, razarajući predrasude, stereotipe i prećutkivanj...
Broj 88, mart 2022.
Kaže se da su „u laži kratke noge". Ako je tako, kako to da se kod nas laži i lažljivci dugo i uspešno održavaju „u sedlu"? Kako to da većina, ipak...
Broj 88, mart 2022.
Kad Fejsbuk padne, daleko se čuje. Digitalni gigant Meta koji u svom vlasništvu poseduje ne samo Fejsbuk, nego i Instagram, Mesindžer i WhatsUp, iz...
Broj 88, mart 2022.
Teško je poverovati, ali ja sam do pre izvesnog vremena uživala u svojoj muci. Doduše, nisam ja to baš tako jasno percipirala, al' sam se ponašala ...
Broj 88, mart 2022.
Chanel je ograničio prodaju svojih torbi tako da sada možete da kupite jedan model u dva meseca, pod uslovom da druga kupovina ne bude identična pr...
Broj 88, mart 2022.
U bogatoj ruskoj umetnosti, do prvih platana Isaka Levitana, pejzaž je uglavnom smatran dosadnim žanrom. Veliki talenat i neverovatna umešnost ovog...
Broj 88, mart 2022.
Slavni brend RIMOWA, koji kreira putni asortiman, osnovan je 1898. godine u Kelnu u Nemačkoj i od tada važi za jedan od najtraženijih kofera za put...
Nema komentara